IT-TOOLKIT
IT-Toolkit
Voor mijn keuzemodule heb ik ook de IT-TOOLKIT opdracht moeten uitwerken. We gingen verschillende reacties bespreken op 1 situatie. Dit kan gaan over een situatie op je stage of lokale en culturele verschillen van op het eiland. Hieronder kan je een situatie lezen wat op stage gebeurde.
1. Observation
Wat is er gebeurd?
In mijn stageklas worden er veel werkbladen gegeven aan de kleuters. Ze krijgen eerst een instructieles via een powerpoint en dan worden ze aan het werk gezet. De kleuters van groep 2 hadden uitleg gekregen van plussommen. Na de uitleg moesten er enkele kleuters aan de slag met een werkblad. Ze moesten oefeningen maken van plussommen. Na 10 min zag ik dat er verschillende kleuters waren die aan het rond kijken waren en niet wisten wat ze moesten doen met de opdracht, ze begrepen het niet. Ik ging ernaar toe en ik probeerde te helpen waar ik kon. Na het helpen van deze kleuters riep mijn mentor mij apart en zei dat ik de kleuters niet mag helpen en dat ze het zelfstandig moeten doen.
2. Feelings
Toen mijn mentor me apart nam en me dat zei was ik wel even geschrokken. Ergens snapte ik het wel dat de kleuters het zelf moesten doen maar ze waren al even aan het rond kijken en niet bezig met de opdracht. Mijn mentor was niet boos op me maar had wel duidelijk gemaakt dat we de kleuters niet helpen en dat ze zelfstandig moeten werken.
3.Needs
Ik voelde me er niet goed bij omdat ik de kleuters niet mocht helpen want ze maakte veel oogcontact en riepen me veel om hulp te vragen. Ik vond het echt zielig, ik heb dan ook tegen mijn mentor gezegd dat ik de antwoorden niet voor zeg maar dat ik het nog eens probeer uit te leggen op een andere manier en dan kijken of ze het beter snappen. Mijn mentor reageerde hierop dat ze de uitleg al hadden gegeven. Ik probeerde dan voor de dagen erna het nog eens in klassikale groep uit te leggen en te herhalen.
4.React
Ze hechten echt belang aan zelfstandigheid stimuleren en de kleuters klaar stomen voor het eerste leerjaar. Ze willen dan te snel inhouden aan leren waardoor de kleuters het niet begrijpen en hierdoor gaat hun welbevinden zakken. Als ik wist dat ik de kleuters niet mocht helpen dan had ik dit ook niet gedaan en dan stak ik meer tijd in de klassikale lessen voor de oefeningen te herhalen.
5.Request
Ik ben hierna ook gaan vragen aan mijn mentor of ik de uitleg mag geven en het mag laten zien met concreet materiaal. Dit vond ze wel goed. Volgende keer ga ik ook meer in gesprek met mijn mentor en bespreken we het niveau van de kleuters aan de hand van observaties. Aan de hand van deze observaties gaan we differentiaties toepassen.